Veel gestelde vragen

Wat is een erkende assistentiewoning?

Een erkende assistentiewoning is een individueel aangepaste woning waarin een bewoner helemaal zelfstandig verblijft, maar indien nodig een beroep kan doen op zorg en diensten op maat. Zo is er 24 uur op 24 noodoproepservice, crisiszorg en overbruggingszorg.

Daarnaast kan de bewoner op vaste tijdstippen een beroep doen op een woonassistent en andere bewoners, die bijvoorbeeld helpen bij praktische of administratieve vragen, en de animatieactiviteiten begeleiden. Dit alles maakt dat een bewoner met een toenemende zorgbehoefte zo lang mogelijk in zijn/haar flat kan blijven.

Residentie Ter Dorpe is erkend voor onbepaalde duur onder het nummer PE2371.

Waarom kies ik voor best een assistentiewoning en niet voor een eigen appartement?

In een assistentiewoning woont u zorgeloos, veilig en beschermd. Er staat steeds iemand voor u klaar in geval van nood.

Bovendien heeft u hier volop de kans om nieuwe sociale contacten te leggen en u kunt steeds vrijblijvend deelnemen aan de verschillende activiteiten die we organiseren.

Is er een wachtlijst waarop ik mij kan inschrijven?

Voor meer informatie over Residentie Ter Dorpe of over het inschrijven op de wachtlijst kunt u steeds contact opnemen met Ellen of Koen op 032 3 320 93 30 of op info@terdorpe.be.

U kan u ook registreren via het contactformulier op deze site, dan komt u automatisch op onze wachtlijst.

    Heeft u nog vragen? Aarzel dan zeker niet en neem vandaag nog vrijblijvend contact op met ons!

    Welke kosten zijn er verbonden aan een verblijf in een assistentiewoning?

    Contacteer ons voor meer info over dagprijzen en bijkomende kosten: tel. 03 320 93 30 of via info@terdorpe.be.

    Welke diensten heeft Ter Dorpe allemaal te bieden?

    Bij Ter Dorpe bent u aan het juiste adres, we zorgen écht goed voor onze bewoners. In onderstaande blokken ziet u wat we allemaal te bieden hebben.

    Bijkomende diensten

    Oproepsysteem / 24 uur permanentie

    Iedere flat beschikt over een oproepsysteem. In nood gevallen kunnen de bewoners dit inschakelen zodat er onmiddellijk iemand ter hulp kan komen. Op het domein is er de klok rond permanentie. Er zijn drie oproeppunten in de flat: wc, bed en tussen de slaapkamer en de badkamer.

    Activiteiten

    We proberen meerdere keren per week een activiteit te organiseren waaraan bewoners kunnen deelnemen: bewegingsuurtje, quiz, bloemschikken, knutselen, film, optredens, bingonamiddag, etentjes, … Of gewoon een fris pintje, sapje of ijsje in de cafetaria of op het zonnige terras in de binnentuin.

    Maaltijden

    Bewoners die dit wensen, kunnen maaltijden bestellen. Het middagmaal wordt op de flat gebracht. Traiteur De Palethoeve levert hier dagelijks warme maaltijden. In de hal van de 4 gebouwen hangen we het maandmenu en de mogelijke keuzemenu’s uit. Maandelijks geeft u door welke dagen u een maaltijd wenst. Tot 2 dagen voordien kan u een maaltijd annuleren of alsnog bestellen.

    terdorpe-pooltafel.jpg

    Faciliteiten

    Cafetaria

    In twee van de flatgebouwen vindt u een gemeenschappelijke ruimte met tv-hoek, zithoek, speelhoekje voor de kinderen, biljart en drankautomaat. Deze ruimte staat ter beschikking van zowel onze bewoners als hun bezoek. Op bepaalde uren is er bediening voorzien zodat onze bewoners kunnen genieten van een drankje.

    Vergaderzaal

    Een grote vergaderzaal bevindt zich in flatgebouw B. Hier vindt de tweemaandelijkse bewonersraad plaats maar deze doet ook dienst als bingoruimte, ruimte voor optredens, feestjes, …

    Wassalon

    In een speciale ruimte op het gelijkvloers is in elk gebouw een wasmachine en droogkast voorzien die ter beschikking staan van de bewoners. Deze apparaten werken met munten.

    Onthaal/aanspreekpunten

    In de hal van het flatgebouw B bevindt zich het onthaal/bureel. Elke dag kunnen de bewoners er terecht met alle administratieve, sociale en andere vragen. Bovendien zijn er dagelijks twee zorgkundigen aanwezig die onze bewoners met raad en daad bijstaan daar waar nodig of gevraagd. Dit team wordt nog aangevuld met een verantwoordelijke technische dienst en twee poetsvrouwen.

    Kapper en pedicure

    Als u dat wenst, kan u een kappersbeurt, voetverzorging, medische pedicure of manicure aanvragen zonder dat u de Residentie hoeft te verlaten. Deze dienstverleners komen naar uw flat. Meer info daarover bij de woonassistente.

    (externe dienstverlening)

    Verpleging, andere medische hulpverlening, thuiszorg en poetsdienst

    Indien u wat meer zorgen nodig heeft, bekijken wij graag samen met u en uw familie welke omkadering we u kunnen aanbieden. Denk aan thuisverpleging, thuiszorg, kinesitherapie en andere paramedische zorgen. Ook de poetsdienst kan ingeschakeld worden zodat u voldoende ondersteuning heeft om comfortabel in uw flat te blijven wonen. Informeer u bij de woonassistente.

    (externe dienstverlening)